By Dr. Andreani BAYTELMAN (PhD Science Learning, University of Cyprus) and Dr. Anastasia DIETI (PhD Immunology, University of Cyprus)
The emergence of the COVID-19 pandemic has overturned decades of progress, reveling inequalities and highlighting the need for more effective global strategies to promote public health. Raising awareness and preparing the world’s population for pre-empting future epidemics and other public health risks has become a societal priority. Understanding the inherent relationships between humans and other living organisms, as well as their environment, has become an important priority that needs to be considered by educational authorities and the communities with which they interact.
Education for the promotion of public health provides a framework within which to re-evaluate our commitment to community preparedness and sustainable public health. The project Partnerships for Science Education (PAFSE), which is funded by the EU under the program Science with and for Society, aims to raise public awareness and strengthen the preparation of schools and communities for future epidemics, chronic diseases, and a diverse range of public health challenges, thus contributing to the promotion of sustainable development goals. The PAFSE project is implemented by a consortium of 9 academic institutions, including the University of Cyprus (UCY), within the thematic Priority of Open Schooling and Collaboration for Science Education.
To promote these objectives, PAFSE intends to involve schools, research centres, enterprises, public health authorities, libraries, associations and other non-governmental organizations, to create a local community of educators and a support network for promoting sustainable health education and community preparedness for pre-empting and managing risks. PAFSE’s work-plan includes the creation of partnerships between schools, universities, non-formal education institutions, businesses and civil society organisations, and their involvement in the efforts to enrich Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) education, through multi-disciplinary project-based-learning approaches on public health issues.
The PAFSE educational activities have been designed based on three main pillars:
The educational scenarios designed by PAFSE aim to enhance:
The PAFSE project also aims to develop an openly accessible platform for online collaborative project work with digital educational resources and interactive learning objects covering a wide range of public health issues. The collaboration platform, educational scenarios and related digital learning objects can be freely used to support the work of teachers and students to promote public health education in collaboration with local community stakeholders.
Project activities are publicized on social media under the project acronym, PAFSE. Teachers, schools, NGOs and other institutions interested to participate in the project can find additional information at https://pafse.eu/ and can also contact us at: baytel@ucy.ac.cy and anastasiadieti@yahoo.co.uk.
Source: University of Cyprus I News (https://bit.ly/3ShfEWz)
Πανεπιστήμιο Κύπρου: Partnerships for Science Education (PAFSE): Ένα Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα για την προώθηση της αειφόρου δημόσιας υγείας
Της Δρ Ανδρεανής Μπάιτελμαν (PhD Science Learning, Πανεπιστήμιο Κύπρου) και της Δρ Αναστασίας Διέτη (PhD Immunology, Πανεπιστήμιο Κύπρου)
Είναι γενική διαπίστωση ότι η εμφάνιση της πανδημίας COVID-19 έχει ανατρέψει δεκαετίες προόδου στην παγκόσμια δημόσια υγεία, εμβαθύνοντας τις ανισότητες στον τομέα της υγείας και αναδεικνύοντας την ανάγκη για μια πιο αποτελεσματική παγκόσμια στρατηγική για την προαγωγή της δημόσιας υγείας. Η αύξηση της ευαισθητοποίησης και προετοιμασίας του παγκόσμιου πληθυσμού για την αντιμετώπιση μελλοντικών επιδημιών και άλλων προκλήσεων και κινδύνων που αφορούν στη δημόσια υγεία, καθώς και η κατανόηση της εγγενούς σχέσης που υπάρχει μεταξύ της υγείας των ανθρώπων και των άλλων ζωντανών οργανισμών του πλανήτη μας, όπως και του περιβάλλοντός τους, αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες.
Η εκπαίδευση για την προαγωγή της δημόσιας υγείας έχει να διαδραματίσει έναν πολύ ουσιαστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα Partnerships for Science Education (PAFSE) αποσκοπεί μέσω της εκπαίδευσης να ευαισθητοποιήσει και να προετοιμάσει το κοινό για την αντιμετώπιση μελλοντικών επιδημιών, χρόνιων παθήσεων και άλλων προκλήσεων που αφορούν στη δημόσια υγεία, καθώς και στην υποστήριξη των προσπαθειών για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης (sustainable development goals).
Το έργο PAFSE χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Επιστήμη με και για την Κοινωνία και καλύπτει την περίοδο 01.09.2021 μέχρι 31.08.2024. Αποτελεί μια κοινοπραξία 9 ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και στοχεύει να συνεισφέρει στη θεματική Ανοικτό Σχολείο και Συνεργασία για την Εκπαίδευση στις Επιστήμες. Τοπικός εταίρος στην Κύπρο είναι το Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Για την προώθηση των στόχων του, το έργο PAFSE θα εμπλέξει σχολεία, πανεπιστήμια, εργαστήρια, επιχειρήσεις, αρχές δημόσιας υγείας,κ.ά. με στόχο τη δημιουργία περιφερειακών πλατφόρμων δημόσιας υγείας. Ειδικότερα, το σχέδιο εργασίας του έργου PAFSE περιλαμβάνει τη δημιουργία συμπράξεων μεταξύ σχολείων, πανεπιστημίων, φορέων μη τυπικής εκπαίδευσης, επιχειρήσεων και οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και τη συμμετοχή τους στις προσπάθειες εμπλουτισμού της εκπαίδευσης στις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (STEM), με τη συμπερίληψη και αποτελεσματική αξιοποίηση θεμάτων δημόσιας υγείας.
Το εκπαιδευτικό πλαίσιο του έργου PAFSE, που κατευθύνει την οργάνωση και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του έργου στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
- Ανοικτό σχολείο (Open Schooling), το οποίο επιτρέπει τη συνεργασία μεταξύ τυπικών, μη τυπικών και άτυπων εκπαιδευτικών φορέων, επιχειρήσεων και της κοινωνίας των πολιτών για να εξασφαλιστεί η σχετική και ουσιαστική εμπλοκή όλων των κοινωνικών φορέων για την προώθηση της επιστήμης.
- Μάθηση της Επιστήμης με Διερώτηση (Inquiry-based Science Education), η οποία υλοποιείται μέσω της διεξαγωγής εργασιών τύπου project.
- Κοινωνικο-επιστημονικά ζητήματα που αφορούν στη δημόσια υγεία, τα οποία αναδεικνύουν τις πολλαπλές πτυχές και διαστάσεις των θεμάτων που αφορούν στη δημόσια υγεία και τη σημασία της ανάπτυξης προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης για την αντιμετώπισή τους.
Οι εκπαιδευτικές δράσεις του έργου PAFSE στοχεύουν:
- στην ενίσχυση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων γυμνασίου ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόζουν αποτελεσματικά διάφορα θέματα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με φορείς της τοπικής κοινωνίας σε ένα ανοικτό σχολικό πλαίσιο,
- στην ενίσχυση των γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών των εκπαιδευτικών για αποτελεσματική διαχείριση και εφαρμογή κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων που αφορούν σε θέματα δημόσιας υγείας σε περιβάλλοντα τάξης,
- στην ανάπτυξη των γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών/ τριών για τη διαχείριση θεμάτων δημόσιας υγείας και,
- στην ανάπτυξη υπεύθυνης ενεργού πολιτότητας και προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης για τη δημόσια υγεία ανάμεσα στους/στις εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες, γονείς και στην τοπική κοινωνία.
Ένα από τα τελικά προϊόντα του έργου PAFSE θα είναι μια σειρά εκπαιδευτικών σεναρίων για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων δημόσιας υγείας, καθώς και ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα που θα είναι προσβάσιμα μέσω ενός διαδικτυακού αποθετηρίου. Τα εκπαιδευτικά σενάρια και τα σχετικά ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη του έργου των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών για την προαγωγή της δημόσιας υγείας.
Πηγή: Πανεπιστήμιο Κύπρου Ι Τελευταία Νέα (https://bit.ly/3ShfEWz)