• Posted 05-Mar-2019

European Consumer Centre (ECC Cyprus)

ECC Cyprus provides information and advice to consumers when conducting cross border transactions and supports them in seeking redress through alternative means of dispute resolution.

Ελληνικό Κείμενο

The European Union (EU), in an effort to further protect consumers’ rights, has created the European Consumer Centres Network consisting of all the Member States of the EU, as well as Iceland and Norway. The Network provides information and advice to European consumers on matters relating to the protection of their economic interests.

The European Consumer Centre of Cyprus (ECC Cyprus) has been a member of the European Consumers Centres Network since April 2005 and is co-funded by the European Commission through the Directorate General for Justice and Consumer (DG-Justice) and the Republic of Cyprus. 

ECC Cyprus provides information and advice to consumers when conducting cross border transactions and supports them in seeking redress through alternative means of dispute resolution. ECC Cyprus acts as a mediator towards an amicable settlement of a dispute between the trader and the consumer.

During 2018, the ECC Cyprus investigated 331 normal complaints and responded to 525 information requests. Also, ECC Cyprus responded to all surveys and queries from other ECCs and from the Commission. Furthermore, ECC Cyprus issued the ECC Cyprus Annual Report 2016. During 2018, articles on current consumers’ issues were published in daily newspapers, online press and in stakeholders’ publications. Furthermore, members of the Centre participated in TV and radio broadcasts to discuss consumer issues, i.e. air passengers’ rights, e-commerce etc.

More information about the ECC Cyprus at http://www.ecccyprus.gov.cy/mcit/eccc/eccc.nsf/home_el/home_el?OpenDocument 

 

 

 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλοντας να προστατεύσει τα δικαιώματα των καταναλωτών δημιούργησε το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ΕΚΚ), τα οποία εδρεύουν σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς επίσης στη Νορβηγία και Ισλανδία και συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Δικαιοσύνης και Καταναλωτών και τις εθνικές κυβερνήσεις.

Το ΕΚΚ Κύπρου λειτουργεί από τον Απρίλιο του 2005 και σκοπό έχει την πληροφόρηση των καταναλωτών σχετικά με τα δικαιώματα τους στις διασυνοριακές τους συναλλαγές εντός της ΕΕ, της Ισλανδίας και της Νορβηγίας καθώς και την παροχή βοήθειας σε περίπτωση διαφοράς μεταξύ προμηθευτή και καταναλωτή, η οποία έχει προκύψει κατά τη συναλλαγή την οποία πραγματοποίησε ο καταναλωτής εντός της Ε.Ε, της Ισλανδίας και της Νορβηγίας.

Ο ρόλος του ΕΚΚ Κύπρου είναι διαμεσολαβητικός και στόχο έχει τη φιλική διευθέτηση μιας υπόθεσης ή διαφωνίας μεταξύ ενός προμηθευτή και καταναλωτή.

Το Κέντρο έχει χειριστεί, εντός του 2018, 331 διασυνοριακά παράπονα και ανταποκρίθηκε σε 525 αιτήματα παροχής πληροφοριών. Περαιτέρω, το ΕΚΚ Κύπρου ανταποκρίθηκε σε όλες τις έρευνες και ερωτήματα από άλλα ΕΚΚ και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επιπλέον, το Κέντρο εξέδωσε την Ετήσια Έκθεση για το 2017. Κατά τη διάρκεια του 2018, δημοσιεύτηκαν στον ημερήσιο και ηλεκτρονικό τύπο  αλλά και σε δημοσιεύσεις των αρμόδιων φορέων άρθρα σε θέματα προστασίας των καταναλωτών. Τέλος, προσωπικό του Κέντρου συμμετείχε σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές για καταναλωτικά θέματα π.χ. τα αεροπορικά δικαιώματα, ηλεκτρονικό εμπόριο κτλ.

Περισσότερες πληροφορίες για το ΕΚΚ Κύπρου μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο http://www.ecccyprus.gov.cy/mcit/eccc/eccc.nsf/home_el/home_el?OpenDocument